Související články:

Sdílejte:

Některé hry sedají hrát bez toho, abyste si dávali příliš velký pozor na to, proti komu hrajete, anebo co se právě snaží udělat.Pokud jste mistr v šachu, a budete hrát proti amatérovi, tak nemusíte příliš řešit, na co myslí, a co plánuje. Rozmístění figur na šachovnici vám jasně poskytne všechny potřebné informace k tomu, abyste ho snadno porazili. Prostě jenom budete dělat technicky správné tahy, zelenáč bude dělat svoje chyby, a vy ho jednoduše porazíte.

Avšak poker nejsou šachy. Při pokeru se vždy musíte snažit maskovat sílu vašich karet a zároveň se musíte snažit odhadnout, co asi tak může držet váš soupeř, a co se se svými kartami pokouší zahrát. Provádět zároveň dobře tyto dvě činnosti je velice náročné, a vyžadujete to precizní pozorovací schopnost dění u stolu. Toto ”čtení stolu“ vyžaduje sledování fyzických tells, sázecích stylů a vaší vlastní osobnosti.

Tells

V báječném filmu o pokeru Hráči (Rounders), je Teddy-KGB poražen v okamžiku, jakmile Matt Damon objeví jeho tell – vždy když má monster handu, tak si vezme oplatek, rozlomí ho a sní ho, a naopak pokud blafuje, tak si jej lehce přiloží k uchu, rozlomí ho a vrátí ho zpět. Teddyho zvyk je příkladem fyzického tell, je to tedy manýr, výraz, emoce či zvyk, který dává pravdivou informaci a hráčově handě. Sepsání všech tells by zabralo celou knihu a naštěstí taky takováto kniha existuje Mike Caro – Book of tells. Já rozděluji tells do tří kategorií:

1. Výraz obličeje

2. Řeč těla

3. Pohyby rukou

Z vlastní zkušenosti vím, že ze všech tří výše zmiňovaných tells je nejspolehlivější a nejsnáze odhalitelný tell Pohyby rukou. Většina lidí si dává pečlivý pozor na svůj výraz v obličeji, avšak zapomínají tak na pohyby své ruky, zvláště pak při přihazování chipů do potu. Zatímco mnoho hráčů hledí soupeřům do obličeje, ta já dávám přednost pohledu na jejich ruce. V zásadě sleduji, jak hráči zachází s chipy v situacích, kdy mají silnou a slabou handu. Pokud něco zjistím, a bude toto zjištění v mnoha případech pravdivé, tak se z toho samozřejmě snažím co nejvíce využít pro svůj prospěch.

Výraz obličeje a řeč těla bývají často velice zrádné. Samozřejmě, že se snažím tyto tells na protihráčích pozorovat, a vy byste měli také, ale potřebuji vždy více důkazů, abych mohl s jistotou říci, že hráč blafuje, než jako je tomu u pohybu rukou. U těchto tells si vždy pomáhám těmito dvěma užitečnými pravidly.

1. Pokud se jedná o slabého hráče, tak více věřím vysledovaným tells. Toto pravidlo vychází čistě ze selského rozumu. Výborný hráč jistojistě strávil o mnoho více času přemýšlením nad tells a jejich maskováním, než začátečník. Takže pokud se mi podaří objevit některé tell, ale je to ve hře plné silných hráčů, tak jsem vždy více podezřívavý, že to na mě hráč hraje. A pokud objevím stejné tell u amatéra, tak tomuto tell věřím více, a také dle něj hraji.

2. Slabý znamená silný, a silný znamená slabý. Tento poznatek vychází z Carovy knihy, a je to velice dobrá pomůcka, když hrajete proti neznámému hráči. Když chce člověk zakrýt své pravé úmysly, tak nejlepší cesta je chovat se zcela opačně. Stačí se jen podívat na některá videa z velkých turnajů či cash games, kde je krásně vidět, že hráči se silnými handami, hrají z počátku svoje kombinace raději slaběji – tedy opačně.

Schopnost pozorování fyzických tells je pak nejdůležitější, pokud se účastníte pravidelných cash games proti vždy stejným hráčům, či hrajete v kasinu, kde se příliš nemění klientela. Pak tedy budete mít mnoho příležitostí odhalit každého hráče.

Pokud, ale hrajete většinou turnaje, tak zde se situace trochu liší, protože jednotlivé hráče nevidíte, tak často nebo je vůbec neznáte. A také samozřejmě pokud hrajete online, tak zde nejsou vůbec žádné fyzické tells. Nejlepší cesta, jak zde zkoušet mást lidi nebo je číst, je časová prodleva než začnou sázet.

Každý pokerový hráč se samozřejmě snaží svoje tells zakrýt. Existuje několik způsobů jak na to. Jeden z nich je robotický přístup: to znamená, že se váš obličej změní v kámen a váš hlas bude monotónní. Další způsobe je maniak, což je pravý opak robota, zde se tedy v každé situaci snažíte různě mimicky a hlasově vyjadřovat, a tyto projevy různě kombinovat.