Související články:

Sdílejte:

Jste v tvrdé $5/10 No Limit Hold´em hře. Znáte hráče naproti – pevný, bez fantazie, nerad riskuje.

Právě pushnul svůj stack po riveru. Vy jste minuli svou draw, máte střední pár, což Vám dává šanci na výhru jen v případě, že blafuje. Sedíte u stolu a střídavě se díváte na karty, board a na svého soupeře.

Umíte dobře přečíst situaci a přesně víte, co byste správně měli udělat. Ve skutečnosti jde přesně o situaci, které se chcete vyhnout – callování v marginálních situacích jako je tato. Chcete se vyhnout (velice)negativnímu dlouhodobému EV z těchto situací. Víte, že byste měli složit a máte to v plánu. Najednou ale vidíte svoji ruku, jak chytí spoustu žetonů a z Vašich úst vyjde slovo „call“.

Váš soupeř samozřejmě neblafoval a právě jste tak přišli o další buy-in díky naprosto hloupému zkratu, kterému pořád nemůžete uvěřit. Zajímavá část ale není to, že jste udělali něco hloupého, ale to, že jste udělali něco, co jste vůbec nechtěli. Na mysl Vám přijde slovo „ironie“ nebo možná „Daniel Wegner“.

Daniel Wegner je psychologem na Harvardské univerzitě. I když není pokerovým hráčem, provedl zajímavý výzkum. Výsledky jeho výzkumu nám mohou pomoci snížit nebo úplně eliminovat hloupé a finančně poškozující situace jako je ta výše zmíněná. Wegner studuje ironii. Celý svůj život je fascinován situacemi, kdy si říkáme, že bychom měli udělat X a vyhnout se Y, ale v okamžiku rozhodnutí uděláme vše naopak. Jeho výzkum odhaluje, proč tyto situace vznikají a proč někdy uděláme to nejhorší možné rozhodnutí.

Zde je zjednodušený výsledek jeho analýzy

Pokud vědomě potlačujeme myšlenky na věci, které nechceme dělat, ve výsledku se nám nepodaří je z hlavy vyhnat. Pouze zalezou hlouběji do mysli a sedí tam, bez povšimnutí(technicky známé jako implicitní paměť – podvědomí). Držet tyto myšlenky v duševním vězení si vyžaduje určitou míru duševní námahy. Pokud Vás požádám, abyste nemysleli na lední medvědy nebo nevylili sklenku Vašeho červeného vína na koberec nebo abyste necallovali v situaci, kdy máte velice malou šanci na výhru, stanou se dvě věci :

Zaprvé – budete o těchto věcech přemýšlet. Zadruhé – podaří se Vám myšlenku potlačit(po většinu času). Toto potlačení ale nefunguje vždy. Pokud funguje – výborně! Nebudete ztrácet čas myšlením na lední medvědy, vylití sklenice vína na koberec nebo darování Vašeho stacku soupeři díky nesmyslnému callu. Nicméně, pokud se zvýší Vaše hladina stresu, tyto myšlenky se dostávají na povrch – nemáme dostatek mentální síly, abychom nadále tyto myšlenky držely „na úzdě“. Může se tedy lehce stát, že nás přemohou.

Požádejte někoho, aby v konverzaci nepoužíval určité slovo a následně sledujte, že při rozrušení toto slovo velice pravděpodobně použije. Pokud sedíte u stolu a říkáte si : „Callování betů na nebezpečných boardech je něco, co už nebudu dělat“, může se Vám lehce stát, že uděláte pravý opak, zejména tehdy, jste-li ve stresu.

Všichni jsme obeznámeni s příčinami stresu a špatného rozpoložení. Prohrávali jste, jste v tiltu, nevyšly Vám blafy, nebo jste „jen“ v kasinu viděli svou ex s novým přítelem.

Jak se tedy těmto situacím vyhnout? Pravděpodobně to nejde úplně, ale zajisté Vám pomůže zpomalit. Jste-li v napětí, nechejte si více času na rozmyšlenou, snažte se uklidnit a dostat se zpátky do pohody. Praxe pomáhá. Zkušení hráči jsou schopni stres zvládat lépe, jsou schopni potlačit myšlenky, které by mohly převzít kontrolu nad Vašima rukama nebo hlasem.

Poker není jednoduchá hra, ale můžete ji udělat jednodušší tím, že budete bojovat proti této ironické tendenci a stresu. Více v našich dalších článcích „Jak zvládat stres v pokeru 1 a 2“.