Související články:

Sdílejte:

Síla startovní kombinace v Hold'em pokeru

Hodnotné kombinace mohou jít stejně tak dobře nahoru jako dolů…
Dnes vám něco povím o 87s versus A7o (nebo-li, nepoužijeme-li zkratky, osm-sedm stejné barvy versus Eso-sedm různé barvy). Stejná barva má ve zkratce na konci „s“ a různé barvy „o“. Vybral jsem tyto očividně nesourodé kombinace, protože názorně předvádějí jednu z nejkrásnějších vlastností Hold’em pokeru a to že síla startovní kombinace se dramaticky liší v závislosti na konkrétních podmínkách.

Představme si dvě hypotetické situace:

Hypotetická situace 1.

Profesionálové radí, jak zahrát jednotlivé páry na ruce (pocket pair)

Jste na Big Blindu (velké sázce naslepo). Je to opatrná (tight) hra. Všichni checkují (pokračují bez přisazení) ke Small Blindu (malé sázce naslepo) – hráč dobrodruh – srovnává sázku co možná nejlevněji (limps in). Jakou kombinaci byste raději měli?

Kterýkoliv hráč, který hrál poker více než týden, by si bez váhání vybral A7o. Možná by nevěděl proč, ale instinktivně by cítil, že v této situaci je to dobrá kombinace.

Zde udělám malou odbočku. Velká řada vyhrávajících pokerových hráčů dělá většinu času správné rozhodnutí bez toho, aniž by věděli, proč je správné. Ale když si dokážete vysvětlit, proč je to správné rozhodnutí, získáte hlubší porozumění pokeru. Umožní vám to posunout se na pomyslnou vyšší úroveň.

Hypotetická situace 2.

Opět jste na Big Blindu. Je to velmi uvolněná (loose) a přátelská hra. Probíhá jisté navyšování (raising), ale ne moc. V této situaci hráč UTG (under-the-gun, první hráč, který musí jednat) dorovnává před flopem (limps) a pět dalších hráčů včetně hráče na small blindu dorovnává (call). Kterou byste raději chtěli nyní?

Toto možná vyžaduje trochu více zkušeností, ale odpověď je zcela definitivně 87s. Ve skutečnosti – v této situaci se šesti protivníky – 87s stojí za zvýšení sázky (raise), (v chytřejších hrách pro to existuje výjimka, ke které se vrátím později).

Běží mi simulace pro tyto dvě kombinace proti náhodným kombinacím a proti Sklanskyho kombinaci 1 to 4, jedna ku čtyřem (tzn. všechny kombinace by byly v horních 11%, což by se v reálném životě nikdy nestalo, ale což názorně ukazuje extrémy, které pravděpodobně v reálném životě potkáte). Je to zajímavé čtení.

87s Hráči (včetně vás) Náhodné kombinace (random cards) Sklansky 1 to 4*
2 48% 33.7%
3 33.7% 25.1%
4 26.6% 21.0%
5 22.0% 18.6%
6 18.8% 17.2%
7 16.8% 16.2%

*(AKo, AQo, AJo, AA down to 88, AKs to ATs, KQs to KTs, QJs a QTs, JTs, J9s, T9s, 98s)

A7o Hráči (včetně vás) Náhodné kombinace (random cards) Sklansky 1 to 4
2 59% 37.2%
3 39.1% 21.5%
4 28.8% 15.2%
5 22.5% 11.9%
6 18.4% 10.0%
7 15.4% 9.1%

Takže proti hráčům s náhodnými kartami (random card players) – a oni opravdu existují! – potřebujete, aby zde bylo šest hráčů, než se stanou 87s preferovanými kartami. Ale u stolu, kde lidé hrají velmi zdrženlivě (cagily), se switchover (převrat, změna) stane i jen se třemi hráči.

Ve skutečnosti pravděpodobně budete někde mezi těmito dvěma extrémy – odhadoval bych 5 hráčů. To nedělá z 87s raising hand (kombinaci vhodnou k navýšení sázky), pokud máte pouze čtyři protivníky. Je to právě ta kombinace, kterou bych nejraději měl v daných hypotetických situacích.

A7o a 87s jsou zde pravděpodobně dvě nejextrémnější kombinace (mimochodem pokud VÍTE, že váš protivník má pár Es (Aces) a že jste už v banku (in the pot), 87s je rovnocenná-nejlepší kombinace, kterou můžete mít, abyste to zlomili – jste pouze 10-3 dog). Dog je kombinace karet, která nemá příliš šancí vyhrát (zkrácení slova underdog).

Ale možná se podivujete, jak je toto možné? Pokud A7o je 59% favorit proti náhodnému jedinému protivníkovi a 87s je 48% dog, jak se může 87s stát dobrou kombinací proti hodně protivníkům a A7o se v tom případě stane kombinací špatnou?

Odpověď leží v průměrné kvalitě vyhrávající kombinace. Nebo byste také mohli říct, že když 87s prohrává, dostane pořádně na frak, ale když vyhrává, vyhrává s velkou parádou.

Proti jednomu protivníkovi může A7o docela dobře vyhrát i bez toho, že by musela být vylepšena. Ace-high (kombinace pěti karet, která obsahuje jedno eso, není straight ani flush, nebo kombinace karet, která neobsahuje žádný pár) by to mohla zvládnout. To je „výhoda“ A7o. Ale jak se počet protihráčů zvyšuje, pravděpodobnost toho, že Ace-high vyhraje, se rapidně zmenšuje. Je potřeba ji vylepšit (najít alespoň pár). No a jak víme – já i vy, A7o se dá vylepšit s takovou pravděpodobností jako 32o. Relativně řečeno, pokud by vám bylo sděleno, že vaše kombinace musí být vylepšena, aby vyhrála, a že pokud ji vylepšíte, OPRAVDU vyhraje, potom A7o není o nic lepší než 32o.

Proti jednomu protivníkovi nemá 87s velkou šanci, že by vyhrála nevylepšená (ve skutečnosti má 75.6%ní šanci, že bude horší než náhodná kombinace před flopem a je zde pouze asi 25%ní šance, že žádnou z nich se nepodaří před koncem vylepšit). Jinými slovy, tato kombinace téměř vždy potřebuje vylepšit, aby vyhrála. Ale má VĚTŠÍ PRAVDĚPODOBNOST, že se podaří ji vylepšit, než jakou má A7o. Takže když se dostanete na úroveň, kde se vylepšení kombinace stává absolutně nutným, tzv. suited connector (karty ve stejné barvě a blízké hodnotě, které mají šanci na flush i straight) jsou na tom lépe a Ace-rag (eso plus špatná karta) hůře.

Tento argument nabývá na síle, jak se hra stává uvolněnější (loose). Ale pokud máte v potu pět limperů (kteří pouze dorovnávají před flopem), je pravděpodobné, že je hra uvolněná.

Jak už jsem psal na začátku, řada vyhrávajících pokerových hráčů toto ví instinktivně. Naučili se to díky létům zkušeností. Ale vy teď máte výhodu. Vy už víte PROČ tomu tak je.