Související články:

Sdílejte:

Úspěchy u pokerového stolu závisí na znalosti pokerových strategií a způsobu uvažování našich soupeřů. Důležitá je však také naše psychika. Pokud se necítíme dobře, neměli bychom hrát. Lidská psychika je mocná čarodějka, která kartami míchá víc, než dealer samotný. Psychickou pohodu ovlivňuje hned několik faktorů, které v drtivé většině případů vychází ze zdravého životního stylu. Stručněji řečeno – budete-li žít zdravě, budete se cítit dobře. Ale jak na to?

Vynecháme-li vnější okolnosti, které nemůžeme nijak ovlivnit, na naši psychickou pohodu působí:

  1. Strava
  2. Fyzická kondice
  3. Spánek
  4. Vztahy
  5. Sex
  6. Jistoty
  7. Relaxace
  8. Zdraví
  9. Uznání + Seberealizace
  10. Způsob myšlení

2. Fyzická kondice

Poker je sedavá činnost, která nám ničí pohybový aparát. I když tedy začneme zdravě jíst, bez sportu s tím žádný velký úspěch nezaznamenáme. Jestliže se nehýbeme, ochabují nám svaly, křiví se nám záda a klesá naše celková fyzická kondice, kvůli čemuž jsme rychleji unavení, nesoustředění a náchylnější k nemocem všeho druhu.

Při provozování sedavého zaměstnání bychom měli fyzickou aktivitu do našeho harmonogramu zařadit alespoň 3x týdně a to po dobu 40 – 120 minut. Obecně řečeno – každá chvíle, kterou cvičením strávíme je dobrá, ovšem kratší časové úseky, než je zmiňovaných 40 minut, bereme jako podpůrné, neboť se nám při nich nestačí rozehřát celé tělo. Cvičení po dobu delší než 120 minut je při nepravidelném občerstvování (voda, sacharidy) nezdravé. Při fyzické aktivitě je nutné udržovat správnou tepovou frekvenci.

Do 15 minut po správném cvičení je třeba dodat tělu sacharidy, to znamená sníst banán, 3-5 BeBe sušenek atd. Jestliže se tak nestane, cvičení bylo v podstatě zbytečné – během fyzické aktivity se spotřebují veškeré sacharidy v oběhu a tělo poté začne rozkládat svalovou hmotu.

Do 1 hodiny po cvičení bychom se pak měli najíst, nebo alespoň vypít protein a dodat tak tělu zbylé živiny.

Fyzická kondice – další tipy

Běh po silnicích či chodnících není příliš zdravý, jelikož při něm vystavujeme pohybový aparát velkým otřesům, které opotřebovávají klouby. Pokud běháte, dělejte tak na loukách, v lesích a na nezpevněném povrchu.

Pokud jste se pro pohyb rozhodli po dlouhé době nicnedělání, nebuďte na sebe přísní a nechtějte dohnat všechno najednou. Přehnaná nárazová zátěž je to nejhorší, co vaše tělo může zažít, nehledě na to, že vás pak všechno bolí ještě několik dní, což je velice nepříjemné. Namísto toho se do pohybu vpravujte postupně – nejdříve začněte u kratších procházek, několika bazénů, nebo zvedání činek nejnižší hodnoty a své cíle a hodnoty nepatrně zvyšujte. Cvičení by vás nemělo bolet – alespoň ze začátku ne!

Tipy pro zvýšení vašeho výkonu u stolu

O přestávce neseďte u stolu a nevyčkávejte na její ukončení. Na místo toho se raději jděte projít a přitom se protáhněte a případně udělejte několik prudších cviků (například dřepů), které zvýší vaší tepovou frekvenci a tím pomohou okysličit váš mozek.

Pravidelně se věnujte cvičení, které posílí vaše záda. I když jste teď možná v pohodě, za několik let sezení u pokeru se mohou projevit velké bolesti, které vaši hru nepříznivě ovlivní, nehledě na to, že špatné držení těla, které vzniká z ochabnutí zádových svalů, může způsobit vyhřeznutí plotének a jiné zdravotní komplikace. Je to velice nepříjemné a proto této hrozbě raději předcházejte!

3. Spánek

Další základní lidskou potřebou, která naši psychickou pohodu značně ovlivňuje, je spánek. Jedná se o útlumově-relaxační fázi organizmu, jež může v případě narušení, nebo dlouhodobého vynechávání způsobit značné psychické problémy a v krajních případech třeba i smrt. I když se při absenci spánku nesnižuje fyzická výkonnost, prudce klesá výkonnost psychická. Pro pokerového hráče je proto kvalitní spaní nezbytnou součástí denního rozvrhu.

Potřeba spánku se u dospělých jedinců značně liší. Kolísá někde mezi 6 – 9 hodinami, přičemž existují i výjimky, lidé, kterým stačí spát 4 hodiny, nebo se naopak necítí ve své kůži po „pouhých“ 11 hodinách spánku. Spánek je tedy velice individuální záležitost, kterou spojuje především její stavba.

Spánek se dělí podle činnost mozku na několik fází, z nichž hlavní je REM a NREM fáze. REM fáze slouží především k psychické relaxaci, zatímco NREM fáze spíše k relaxaci těla. NREM fáze se dále člení na 4 části, které se liší především hloubkou spánku. Všechny fáze spánku probíhají v cyklech dlouhých přibližně 1,5 hodiny.

Jestliže se tedy po probuzení občas cítíte, jako byste dostali ránu do hlavy a to i přestože jste zachovali minimální délku své potřeby spánku, znamená to, že jste se probudili ve chvíli, kdy jste se nacházeli v REM fázi spaní, nebo v některé z hlubších NREM částí. Abyste se tohoto nepříjemného pocitu mohli napříště vyvarovat, stačí si nařídit budík na dobu dělitelnou 1,5 hodiny (tedy na 6 h, 7 a půl h, 9 h atd.). Díky tomu se vám bude vstávat mnohem lépe a budete se cítit o hodně čerstvější.

Spánek – další tipy

Jelikož se poker hraje především večer a v brzkých ranních hodinách, mají hráči narušen jeden z nejdůležitějších požadavků na spánek a to je tma. Jestliže tedy uleháte do postele až nad ránem, pečlivě zatemněte okna a případně si vezměte i pásku přes oči.

Pokud bydlíte v domě, kde se dá očekávat, že budete rušeni například hlučnými sousedy, vezměte si na spaní i špunty do uší. Vyvarujete se tím zbytečnému buzení v průběhu spánku.

Před spánkem byste se měli vyvarovat pití energetických nápojů a kávy, alkoholu, kouření a konzumaci tučných jídel. Ale jelikož při spánku dochází k regeneraci těla, není na škodu sníst před spaním nějakou zeleninu, nebo vypít protein.

Jestliže máte problémy s usínáním, můžete spánek dále podpořit nižší teplotou v pokoji (17 – 21 stupňů), kvalitní matrací a v krajním případě užíváním melatoninu. Melatonin je vhodný také pro přenastavení našich biologických hodin v případě cestování přes více časových pásem.

Lepšímu usínání svědčí také udělat si z této činnosti rituál, při kterém naše tělo pozná, že je čas vypnout. Takovým rituálem může být čtení knihy, poslouchání klidné muziky atd. Pokud máte s usínáním problémy, je naopak velice nevhodné koukat těsně před spaním na napínavé filmy, hrát videohry, nebo dokonce poker. Udělejte si mezi těmito činnostmi dostatečný rozestup (alespoň 1 hodinu).

Tipy pro zvýšení vašeho výkonu u stolu

Pokud hrajete on-line poker a věnujete se mu značnou část dne, není na škodu sem-tam vypnout a nechat svůj mozek trošku odpočinout. Hlava se dá skvěle pročistit například při sportu. A jestliže nemáte možnost jít se někam „provětrat“, nebo se vám zkrátka nechce, dobrou alternativou k této činnosti je krátký spánek. Spánek během dne restartuje krátkodobou paměť, neboť se během něj přesouvají informace z hipokampu do mozkové kůry, nesmí však trvat déle než 1,5 hodiny (u některých jedinců se tato doba snižuje na 45 minut).